Az otthoni ápolás nem csupán egy mindennapi feladat, hanem egy egész embert kívánó felelősség, amely teljes figyelmet és odaadást igényel. Sok gondozó számára ez azt jelenti, hogy a munkavállalás háttérbe szorul, hiszen egy súlyosan beteg vagy idős hozzátartozó ellátása mellett gyakran még részmunkaidős állást sem tudnak vállalni. Bár az állam az érintettek számára anyagi támogatást biztosít, sokan nincsenek tisztában azzal, hogy pontosan milyen feltételekkel és milyen összegben igényelhetik az ápolási díjat.

Az ápolási díj az egyik legjelentősebb szociális alapon folyósított támogatás, amelyet azok a családtagok vehetnek igénybe, akik beteg, fogyatékkal élő vagy idős hozzátartozójuk gondozását végzik. 2025-ben is számos kérdés merül fel ezzel kapcsolatban: Mennyi az ápolási díj összege? Kik jogosultak rá? Hogyan zajlik az igénylés folyamata? Mikor utalják a támogatást?

Cikkünkben részletesen bemutatjuk az ápolási díj 2025-ös feltételeit és a legfontosabb tudnivalókat ezzel kapcsolatban.

Mi az ápolási díj és miért fontos az idősgondozásban?

Az ápolási díj egy szociális ellátás, amelyet azok a személyek igényelhetnek, akik tartósan beteg vagy önellátásra képtelen hozzátartozójukat otthonukban gondozzák. Mivel az idősek körében kiemelten magas a krónikus betegségek és a mozgáskorlátozottság előfordulása, az ápolási díj egyik legfontosabb célcsoportja az idős emberek otthoni ellátását végző családtagok.

Idős hozzátartozó gondozása rengeteg energiát és időt igényelhet, különösen akkor, ha az illető:

  • demenciában vagy Alzheimer-kórban szenved,
  • mozgásképtelen vagy részlegesen mozgáskorlátozott,
  • krónikus betegségek miatt folyamatos segítségre szorul,
  • kórházi kezelést követően állandó felügyeletet igényel.

Mivel az idősgondozás gyakran napi 24 órás elfoglaltságot jelent, az ápolók sok esetben nem tudnak munkát vállalni, így az ápolási díj nélkülözhetetlen anyagi segítséget nyújthat számukra.

Az ápolási díj összege

Az ápolási díj havi mértékét a központi költségvetésről szóló jogszabály határozza meg. A Nemzeti Jogszabálytárban közzétett, 2024. évi XC. törvény Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről című bejegyzés alapján a c) 44. § (1) bekezdés rendelkezése szerint az ápolási díj havi alapösszege 2025-ben 49 960 forint.

Ez alapján nézzük meg, hogy a különböző ápolási díjkategóriák milyen összegeket jelentenek 2025-ben:

  • Alapösszegű ápolási díj 2025:
    Az alapösszegű ápolási díj azoknak a hozzátartozóknak jár, akik tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos személy – életkortól függetlenül – folyamatos gondozását végzik. Ennek havi összege bruttó 49 960 Ft.

  • Emelt összegű ápolási díj 2025:
    Az emelt összegű ápolási díj az alapösszeg 150%-ának megfelelő támogatást biztosít. Ezt a juttatást azok a családtagok vehetik igénybe, akik súlyosan fogyatékos vagy fokozott ápolási szükségletű személyt gondoznak. Az emelt összegű ápolási díj 2025-ben bruttó 74 940 Ft havonta.

  • Kiemelt ápolási díj 2025:
    A kiemelt ápolási díj az alapösszeg 180%-ának megfelelő támogatást biztosít. Azok a gondozók kaphatják, akik olyan személyt ápolnak, aki az „E” minősítési kategóriába tartozik, vagy akinek magasabb összegű családi pótlék jár egy miniszteri rendeletben meghatározott súlyos betegség vagy fogyatékosság alapján. Ennek havi összege 89 928 Ft.

Ki veheti igénybe ápolási díjat?

Az ápolási díjat az a közeli hozzátartozó veheti igénybe, aki tartósan beteg vagy súlyosan fogyatékos személy napi szintű, otthoni ápolását végzi, és ezáltal munkavégzése jelentősen korlátozott vagy teljesen megszűnt. Az ápolt személynek önellátásra képtelennek kell lennie, és folyamatos felügyeletet kell igényelnie. A gondozásnak rendszeresnek és napi szintűnek kell lennie, ami azt jelenti, hogy az ápoló jelentősen csökkentett munkaidőben vagy egyáltalán nem tud munkát vállalni. Az ápolási díj nem vehető igénybe, ha az ápolt személy bentlakásos intézményben él (például idősotthonban).

Kik az ápolási díj jogosultjai?

A jogosultságot a 1993. évi III. törvény (a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról) szabályozza. 

Az ápolási díjat az a közeli hozzátartozó igényelheti, aki:

  • Súlyosan fogyatékos vagy tartósan beteg személyt gondoz (életkortól függetlenül),
  • Az ápolást napi szinten végzi (rendszeres, folyamatos gondozás szükséges),
  • Nem dolgozik teljes munkaidőben, vagy a munkavégzése az ápolás miatt jelentősen korlátozott,
  • Az ápolt személy nem részesül tartós bentlakásos intézményi ellátásban (például idősotthonban),
  • Nincs más, az ápolási díjjal összeegyeztethetetlen juttatásban részesítve (pl. GYOD vagy más szociális támogatás, amely kizárja az ápolási díjra való jogosultságot).

Kik számítanak közeli hozzátartozónak?

Az ápolási díjat csak olyan személyek igényelhetik, akik az ápolt személy közeli hozzátartozói, ezek lehetnek:

  • Szülő (vér szerinti, nevelő vagy örökbefogadó),
  • Nagyszülő,
  • Házastárs vagy élettárs,
  • Testvér,
  • Gyermek (beleértve az örökbefogadott, mostoha- és nevelt gyermeket).

Hogyan zajlik az ápolási díj igénylése?

Az ápolási díj kérelmezésének folyamata több szakaszból áll, amely magában foglalja a dokumentáció benyújtását, a hatósági elbírálást és a támogatás folyósítását.

A kérelem benyújtása

Az igénylést a kérelmező lakóhelye vagy tartózkodási helye szerint illetékes települési önkormányzatnál vagy járási hivatalnál kell benyújtani. A kérelemhez az alábbi dokumentumok szükségesek:

  • Kitöltött ápolási díj kérelem (az önkormányzat vagy kormányhivatal által biztosított formanyomtatványon),
  • Orvosi igazolás az ápolt személy állapotáról, amelyet a kezelőorvos vagy szakorvos állít ki,
  • Igazolás az ápoló személyes adatairól (személyi igazolvány, lakcímkártya másolata),
  • Igazolás az ápolt személy személyes adatairól (személyi igazolvány vagy születési anyakönyvi kivonat másolata),
  • Jövedelemigazolás (bizonyos esetekben szükséges lehet az ápoló és az ápolt személy kereseti vagy egyéb juttatási igazolása),
  • Egyéb szükséges dokumentumok (pl. korábbi orvosi szakvélemények, fogyatékossági igazolás).

A kérelem benyújtása történhet személyesen, postai úton, vagy bizonyos esetekben elektronikusan is, a helyi hatóságok rendelkezéseinek megfelelően.

Az igénylés elbírálása

A kérelem beérkezése után az illetékes hatóság elbírálja a jogosultságot. Ennek során az alábbi lépésekre kerülhet sor:

  • Az ügyintéző megvizsgálja a benyújtott dokumentumokat és ellenőrzi a kérelmező jogosultságát.
  • Szükség esetén helyszíni vizsgálatra kerül sor, amely során a hatóság képviselője személyesen ellenőrzi, hogy az ápolt személy valóban otthoni gondozásra szorul.
  • Amennyiben az ápolt személy állapota nem egyértelmű, szakértői bizottság véleményét is kikérhetik.

A döntéshozatali folyamat általában 30-60 napot vesz igénybe, de ha hiánypótlásra van szükség, ez az idő meghosszabbodhat.

Döntéshozatal és folyósítás

Ha a hatóság pozitív döntést hoz, az ápolási díj visszamenőlegesen is megállapítható attól a hónaptól kezdve, amikor a kérelmező jogosultsága fennállt.

A támogatás folyósítása havonta történik, és az ápolási díjat minden hónap 5. és 10. napja között utalják a kérelmező bankszámlájára vagy postai úton küldik ki.

Mire érdemes figyelni az igénylés során?

Annak érdekében, hogy az igénylési folyamat gyorsan és zökkenőmentesen menjen végbe, érdemes figyelembe venni az alábbi szempontokat:

  • Pontosan és hiánytalanul töltse ki a kérelmet – a hiányos dokumentáció késleltetheti az elbírálást.
  • Az orvosi igazolás legyen naprakész – ha az igazolás nem tükrözi az ápolt aktuális állapotát, további szakvéleményt kérhetnek.
  • Tartsa meg a beadott dokumentumok másolatát, hogy szükség esetén újra be tudja nyújtani őket.
  • Kövesse nyomon a kérelme státuszát – ha hosszú ideig nem érkezik válasz, érdemes érdeklődni az ügyintézőknél.
  • Időben kérje a felülvizsgálatot, ha az ápolt állapota romlik, és magasabb összegű ápolási díjra lehet jogosult.

Ha az illetékes hatóság elutasítja az ápolási díj iránti kérelmet, az érintett személynek lehetősége van fellebbezést benyújtani. A fellebbezési kérelmet az elutasító határozat kézhezvételétől számított 15 napon belül kell benyújtani az önkormányzat vagy járási hivatal felé.

Ha a fellebbezés sem jár sikerrel, a kérelmező közigazgatási pert indíthat, amelynek során a bíróság dönthet az ügyben.

Amennyiben írásunkban nem talált meg minden információt, javasoljuk, keresse fel a Senior Centrum idősügyi tanácsadóját, Müller Csabát.

Telefon: +36 20 494 64 04
E-mail: info@seniorcentrum.hu

Ossza meg cikkünket itt: