Háztartási alkalmazott foglalkoztatására, bejelentésére vonatkozó szabályok

A Seniorcentrum platformon keresztül van lehetőség gondozókat igénybe venni, azt, hogy a választott szolgáltató Háztartási alkalmazott-e, már a keresésnél lehet látni a profil adatoknál.

Amennyiben Háztartási alkalmazott szolgáltatótól rendelünk meg szolgáltatást, a Megrendelőnek minden esetben a foglalkoztatás megkezdése napján  bejelentési kötelezettsége keletkezik a Nav felé. 

Általános szabályok

Nem lehet bejelentést benyújtani papíron, postán vagy személyesen.

A bejelentés a teljesítés napját magában foglaló hónap utolsó napjáig terjedő időszakra vonatkozik. Ez azt jelenti hogy ha pl. december hónapban foglalkoztatni szeretnénk egy gondozót, akár csak 1 órára, akkor őt a foglalkoztatás megkezdése előtt be kell jelentenünk. Azonban ha még ugyanabban a hónapban ismét szeretnénk őt foglalkoztatni, már nem kell új bejelentést tenni, mert az előző bejelentésünk egész hónapra érvényes. 

Amennyiben ugyanazt a szolgáltatót a következő hónapban szeretnénk ismét foglalkoztatni, akkor a bejelentést ismét meg kell tenni. 

Regisztrációs díj – VÁLTOZÁS 2024. január 1-étől!

2023. december 31-ig:

A Megrendelőt az adóhatósági nyilvántartásba vétellel, regisztrációval kapcsolatban bejelentett Szolgáltatónként, havonta 1.000 (ezer) forint összegű regisztrációs díjfizetési kötelezettség terheli. 

Ennek összege független attól, hogy az adott hónapon belül hány napon történt a foglalkoztatás, vagyis a díjat minden olyan hónap után meg kell fizetni, amelyben a háztartási alkalmazott akár egy napot is dolgozott a Megrendelőnél. 

 A regisztrációs díjat az alábbi bevételi számlára a bejelentést követő hónap 12-éig kell megfizetni:

NAV Háztartási alkalmazott utáni regisztrációs díj 

10032000-01076215

Közlemény: Megrendelő adóazonosító jele

A díj fizethető:

  • csekken, átutalással vagy
  • a NAV ügyfélszolgálatain bankkártyával.

2024. január 1-étől:

Nem kell a háztartási alkalmazott foglalkoztatása után regisztrációs díjat fizetni!

A bejelentés három módon tehető meg

1. Telefonon keresztül

A bejelentés megtételére az országos telefonos ügyfélszolgálat vonalán, a 185-ös hívószámon van lehetőség.

Az ügyfélszolgálat Magyarország területén belül 05-22 órában minden nap (hétvégén és ünnepnapokon is) hívható.

A bejelentés menete

Fel kell hivni a 185-ös telefonszámot.

– ki kell választani a 3-as menüpontot (Háztartási alkalmazott bejelentése)

– majd azonbelül az 1-es menüpontot

– ezt követően az ügyintéző kapcsolásakor meg kell adni az alábbi adatokat:

  • A foglalkoztató adóazonosító jelét.
  • Ezután meg kell adni 
    • a háztartási alkalmazott adóazonosító jelét és társadalombiztosítási azonosító jelét,
    • a tényleges foglalkoztatás kezdő napját.

Az ügyintéző általi elektronikus adatlap kitöltését követően a bejelentés az adóhatósághoz kerül továbbításra. A hívásról hangfelvétel készül, amit az ügyfélszolgálat a bejelentést követő ötödik év december 31-éig őriz meg.

Ki teheti meg a bejelentést?

                     A telefonos bejelentést csak a Megrendelő teheti meg!

Mikor kell megtenni a bejelentést?

                    A bejelentési kötelezettséget legkésőbb a szolgáltatás igénybevétele, kezdete előtt teljesíteni kell.

Módosítás, visszavonás

                     A bejelentés visszavonására a hívástól számított 2 órán belül, hosszabb időtartamú bejelentés esetén a tárgynap reggelén 8 óráig van lehetőség lehetőség.

Amennyiben ezt is telefonon keresztül intézik, úgy szükség van a regisztrációs számra.

2. Az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA)

 

A háztartási alkalmazott foglalkoztatását az ONYA erre szolgáló menüpontjában lehet bejelenteni.

A bejelentés előfeltétele

 

Ahhoz, hogy az Onya felületén keresztül Háztartási alkalmazottat tudjon bejelenteni, rendelkeznie kell Ügyfélkapus belépéssel.

Az Ügyfélkapu itt érhető el: https://ugyfelkapu.gov.hu/

Az Ügyfélkapus regisztrációhoz itt talál segítséget. 

Bejelentés menete

A bejelentés megkezdéséhez az Onya felületén be kell jelentkezni a Központi Azonosítási Ügynökön keresztül. Kattintsunk a Belépés gombra.

Válasszuk az Ügyfélkapu menüpontot.

Bejelentkezés után a bal oldali menüsorból válasszuk ki az Új nyomtatványt.

A megjelenő lehetőségek közül válasszuk a Bejelentések menüpontot.

A Bejelentések között találjuk a Foglalkoztatással kapcsolódó bejelentések-et, ezt válasszuk ki.

Ezen belül találjuk a Háztartási munka bejelentése menüpontot. Kattintsunk a Kiválaszt gombra.

Az itt megjelenő lehetőségek közül válasszuk a Bejelentés (visszavonás)  ablakot.

Ahhoz hogy el tudjuk kezdeni megtenni a Bejelentést, kattintsunk a jobb oldalon megjelenő zöld gombra.

Itt először meg kell adni azt az időszakot amikor foglalkoztatni szeretnénk a Háztartási alkalmazottat. Pl. 2023.12. hó-2023.12.hó.

A foglalkoztatás jellegénél ki kell választani, hogy ez egy új (U) jogviszony bejelentés.

Majd meg kell adni a Háztartási alkalmazott adatait: adóazonosító jel, Taj szám, és a tényleges foglalkoztatás kezdő napja.

Ha minden adatot rendben találunk, a Véglegesítés gombbal tudjuk beküldeni a bejelentést.

Ki teheti a bejelentést?

A bejelentést a Megrendelőnek kell megtennie, saját Ügyfélkapus regisztrációja alatt.

Mikor kell megtenni a bejelentést?

A bejelentési kötelezettséget legkésőbb a szolgáltatás igénybevétele, kezdete előtt teljesíteni kell.

Módosítás, visszavonás

A bejelentés  – 24 órán belül – módosítható és vissza is vonható.

3. Elektronikusan a ‘T1043H jelű adatlap beküldésével

A bejelentés megtehető 2023-ban a 23T1043H jelű adatlapon, ami a NAV honlapján az Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogramban (ÁNYK) található.

Mindig a legújabb verziójú adatlapot és a hozzá tartozó legfrissebb kitöltési útmutatót használjuk!

Bejelentés előfeltétele

Ahhoz, hogy az Ányk-n keresztül Háztartási alkalmazottat tudjunk bejelenteni, rendelkezni kell Ügyfélkapus belépéssel.

Az Ügyfélkapu itt érhető el: https://ugyfelkapu.gov.hu/

Az Ügyfélkapus regisztrációhoz itt találunk segítséget. 

Bejelentés menete

El kell indítani a számítógépre letöltött Ányk alkalmazást.

A program megnyitása után a felső menüsorban az Adatok menüpontban ki kell választani az Új nyomtatványt.

A letöltött nyomtatványok közül meg kell nyitni a 23T1041H jelű nyomtatványt.

A 23T1041H jelű nyomtatvány főlapján meg kell adni a Megrendelő adóazonosító jelét, a bejelentés időszakát, az ügyintéző nevét és telefonszámát.

A 24-es pótlapon meg kell adni a Háztartási alkalmazott adatait:

  • adóazonosító jel
  • Taj szám
  • Adatbejelentés jellege
  • Tényleges foglalkoztatás kezdő napja.

Az elkészített, ellenőrzött nyomtatványt a Kapcsolat az Ügyfélkapuval menüpont alatt kell benyújtani Ügyfélkapus azonosítással a Nav felé.

Ki teheti meg a bejelentést?

A bejelentést a Megrendelőnek kell megtennie, saját Ügyfélkapus regisztrációja alatt.

Mikor kell megtennie a bejelentést?

A bejelentési kötelezettséget legkésőbb a szolgáltatás igénybevétele, kezdete előtt teljesíteni kell.

Módosítás, visszavonás

Ugyanezen a nyomtatványon lehet a bejelentést módosítani és visszavonni.