Háztartási alkalmazott foglalkoztatására, bejelentésére vonatkozó szabályok
A Seniorcentrum platformon keresztül van lehetőség gondozókat igénybe venni, azt, hogy a választott szolgáltató Háztartási alkalmazott-e, már a keresésnél lehet látni a profil adatoknál.
Amennyiben Háztartási alkalmazott szolgáltatótól rendelünk meg szolgáltatást, a Megrendelőnek minden esetben a foglalkoztatás megkezdése napján bejelentési kötelezettsége keletkezik a Nav felé.
Általános szabályok
Nem lehet bejelentést benyújtani papíron, postán vagy személyesen.
A bejelentés a teljesítés napját magában foglaló hónap utolsó napjáig terjedő időszakra vonatkozik. Ez azt jelenti hogy ha pl. december hónapban foglalkoztatni szeretnénk egy gondozót, akár csak 1 órára, akkor őt a foglalkoztatás megkezdése előtt be kell jelentenünk. Azonban ha még ugyanabban a hónapban ismét szeretnénk őt foglalkoztatni, már nem kell új bejelentést tenni, mert az előző bejelentésünk egész hónapra érvényes.
Amennyiben ugyanazt a szolgáltatót a következő hónapban szeretnénk ismét foglalkoztatni, akkor a bejelentést ismét meg kell tenni.
Regisztrációs díj – VÁLTOZÁS 2024. január 1-étől!
2023. december 31-ig:
A Megrendelőt az adóhatósági nyilvántartásba vétellel, regisztrációval kapcsolatban bejelentett Szolgáltatónként, havonta 1.000 (ezer) forint összegű regisztrációs díjfizetési kötelezettség terheli.
Ennek összege független attól, hogy az adott hónapon belül hány napon történt a foglalkoztatás, vagyis a díjat minden olyan hónap után meg kell fizetni, amelyben a háztartási alkalmazott akár egy napot is dolgozott a Megrendelőnél.
A regisztrációs díjat az alábbi bevételi számlára a bejelentést követő hónap 12-éig kell megfizetni:
NAV Háztartási alkalmazott utáni regisztrációs díj
10032000-01076215
Közlemény: Megrendelő adóazonosító jele
A díj fizethető:
- csekken, átutalással vagy
- a NAV ügyfélszolgálatain bankkártyával.
2024. január 1-étől:
Nem kell a háztartási alkalmazott foglalkoztatása után regisztrációs díjat fizetni!
A bejelentés három módon tehető meg
1. Telefonon keresztül
A bejelentés megtételére az országos telefonos ügyfélszolgálat vonalán, a 185-ös hívószámon van lehetőség.
Az ügyfélszolgálat Magyarország területén belül 05-22 órában minden nap (hétvégén és ünnepnapokon is) hívható.
A bejelentés menete
Fel kell hivni a 185-ös telefonszámot.
– ki kell választani a 3-as menüpontot (Háztartási alkalmazott bejelentése)
– majd azonbelül az 1-es menüpontot
– ezt követően az ügyintéző kapcsolásakor meg kell adni az alábbi adatokat:
- A foglalkoztató adóazonosító jelét.
- Ezután meg kell adni
- a háztartási alkalmazott adóazonosító jelét és társadalombiztosítási azonosító jelét,
- a tényleges foglalkoztatás kezdő napját.
Az ügyintéző általi elektronikus adatlap kitöltését követően a bejelentés az adóhatósághoz kerül továbbításra. A hívásról hangfelvétel készül, amit az ügyfélszolgálat a bejelentést követő ötödik év december 31-éig őriz meg.
Ki teheti meg a bejelentést?
A telefonos bejelentést csak a Megrendelő teheti meg!
Mikor kell megtenni a bejelentést?
A bejelentési kötelezettséget legkésőbb a szolgáltatás igénybevétele, kezdete előtt teljesíteni kell.
Módosítás, visszavonás
A bejelentés visszavonására a hívástól számított 2 órán belül, hosszabb időtartamú bejelentés esetén a tárgynap reggelén 8 óráig van lehetőség lehetőség.
Amennyiben ezt is telefonon keresztül intézik, úgy szükség van a regisztrációs számra.
2. Az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA)
A háztartási alkalmazott foglalkoztatását az ONYA erre szolgáló menüpontjában lehet bejelenteni.
A bejelentés előfeltétele
Ahhoz, hogy az Onya felületén keresztül Háztartási alkalmazottat tudjon bejelenteni, rendelkeznie kell Ügyfélkapus belépéssel.
Az Ügyfélkapu itt érhető el: https://ugyfelkapu.gov.hu/
Az Ügyfélkapus regisztrációhoz itt talál segítséget.
Bejelentés menete
A bejelentés megkezdéséhez az Onya felületén be kell jelentkezni a Központi Azonosítási Ügynökön keresztül. Kattintsunk a Belépés gombra.
Válasszuk az Ügyfélkapu menüpontot.
Bejelentkezés után a bal oldali menüsorból válasszuk ki az Új nyomtatványt.
A megjelenő lehetőségek közül válasszuk a Bejelentések menüpontot.
A Bejelentések között találjuk a Foglalkoztatással kapcsolódó bejelentések-et, ezt válasszuk ki.
Ezen belül találjuk a Háztartási munka bejelentése menüpontot. Kattintsunk a Kiválaszt gombra.
Az itt megjelenő lehetőségek közül válasszuk a Bejelentés (visszavonás) ablakot.
Ahhoz hogy el tudjuk kezdeni megtenni a Bejelentést, kattintsunk a jobb oldalon megjelenő zöld gombra.
Itt először meg kell adni azt az időszakot amikor foglalkoztatni szeretnénk a Háztartási alkalmazottat. Pl. 2023.12. hó-2023.12.hó.
A foglalkoztatás jellegénél ki kell választani, hogy ez egy új (U) jogviszony bejelentés.
Majd meg kell adni a Háztartási alkalmazott adatait: adóazonosító jel, Taj szám, és a tényleges foglalkoztatás kezdő napja.
Ha minden adatot rendben találunk, a Véglegesítés gombbal tudjuk beküldeni a bejelentést.
Ki teheti a bejelentést?
A bejelentést a Megrendelőnek kell megtennie, saját Ügyfélkapus regisztrációja alatt.
Mikor kell megtenni a bejelentést?
A bejelentési kötelezettséget legkésőbb a szolgáltatás igénybevétele, kezdete előtt teljesíteni kell.
Módosítás, visszavonás
A bejelentés – 24 órán belül – módosítható és vissza is vonható.
3. Elektronikusan a ‘T1043H jelű adatlap beküldésével
Bejelentés előfeltétele
Ahhoz, hogy az Ányk-n keresztül Háztartási alkalmazottat tudjunk bejelenteni, rendelkezni kell Ügyfélkapus belépéssel.
Az Ügyfélkapu itt érhető el: https://ugyfelkapu.gov.hu/
Az Ügyfélkapus regisztrációhoz itt találunk segítséget.
Bejelentés menete
El kell indítani a számítógépre letöltött Ányk alkalmazást.
A program megnyitása után a felső menüsorban az Adatok menüpontban ki kell választani az Új nyomtatványt.
A letöltött nyomtatványok közül meg kell nyitni a 23T1041H jelű nyomtatványt.
A 23T1041H jelű nyomtatvány főlapján meg kell adni a Megrendelő adóazonosító jelét, a bejelentés időszakát, az ügyintéző nevét és telefonszámát.
A 24-es pótlapon meg kell adni a Háztartási alkalmazott adatait:
- adóazonosító jel
- Taj szám
- Adatbejelentés jellege
- Tényleges foglalkoztatás kezdő napja.
Az elkészített, ellenőrzött nyomtatványt a Kapcsolat az Ügyfélkapuval menüpont alatt kell benyújtani Ügyfélkapus azonosítással a Nav felé.
Ki teheti meg a bejelentést?
A bejelentést a Megrendelőnek kell megtennie, saját Ügyfélkapus regisztrációja alatt.
Mikor kell megtennie a bejelentést?
A bejelentési kötelezettséget legkésőbb a szolgáltatás igénybevétele, kezdete előtt teljesíteni kell.
Módosítás, visszavonás
Ugyanezen a nyomtatványon lehet a bejelentést módosítani és visszavonni.