Háztartási alkalmazott foglalkoztatására, bejelentésére vonatkozó szabályok
A Seniorcentrum platformon keresztül van lehetőség gondozókat igénybe venni, azt, hogy a választott szolgáltató Háztartási alkalmazott-e, már a keresésnél lehet látni a profil adatoknál.

Amennyiben Háztartási alkalmazott szolgáltatótól rendelünk meg szolgáltatást, a Megrendelőnek minden esetben a foglalkoztatás megkezdése előtt bejelentési és regisztrációs díj fizetési kötelezettsége keletkezik a Nav felé.
Általános szabályok
Nem lehet bejelentést benyújtani papíron, postán vagy személyesen.
A bejelentés a teljesítés napját magában foglaló hónap utolsó napjáig terjedő időszakra vonatkozik. Ez azt jelenti hogy ha pl. december hónapban foglalkoztatni szeretnénk egy gondozót, akár csak 1 órára, akkor őt a foglalkoztatás megkezdése előtt be kell jelentenünk. Azonban ha még ugyanabban a hónapban ismét szeretnénk őt foglalkoztatni, már nem kell új bejelentést tenni, mert az előző bejelentésünk egész hónapra érvényes. Így egy magánszemély háztartási foglalkoztatott után havonta csak egyszer kell megfizetni az 1.000 Ft regisztrációs díjat.
Amennyiben ugyanazt a szolgáltatót a következő hónapban szeretnénk ismét foglalkoztatni, akkor a bejelentést ismét meg kell tenni.
Regisztrációs díj
A Megrendelőt az adóhatósági nyilvántartásba vétellel, regisztrációval kapcsolatban bejelentett Szolgáltatónként, havonta 1.000 (ezer) forint összegű regisztrációs díjfizetési kötelezettség terheli.
Ennek összege független attól, hogy az adott hónapon belül hány napon történt a foglalkoztatás, vagyis a díjat minden olyan hónap után meg kell fizetni, amelyben a háztartási alkalmazott akár egy napot is dolgozott a Megrendelőnél.
A regisztrációs díjat az alábbi bevételi számlára a bejelentést követő hónap 12-éig kell megfizetni:
NAV Háztartási alkalmazott utáni regisztrációs díj
10032000-01076215
Közlemény: Megrendelő adóazonosító jele
A díj fizethető:
- csekken, átutalással vagy
- a NAV ügyfélszolgálatain bankkártyával.
A bejelentés három módon tehető meg
Telefonon keresztül
A bejelentés megtételére az országos telefonos ügyfélszolgálat vonalán, a 185-ös hívószámon van lehetőség.
Az ügyfélszolgálat Magyarország területén belül 0-24 órában minden nap (hétvégén és ünnepnapokon is) hívható.
A bejelentés menete
- A bejelentéshez először meg kell adni a foglalkoztató adóazonosító jelét.
- Ezután meg kell adni
-
- a háztartási alkalmazott adóazonosító jelét és társadalombiztosítási azonosító jelét,
- a tényleges foglalkoztatás kezdő napját.
Az ügyintéző általi elektronikus adatlap kitöltését követően a bejelentés az adóhatósághoz kerül továbbításra. A hívásról hangfelvétel készül, amit az ügyfélszolgálat a bejelentést követő ötödik év december 31-éig őriz meg.
Ki teheti meg a bejelentést?
A telefonos bejelentést nem csak a Megrendelő teheti meg, azt bárki kezdeményezheti.
Mikor kell megtenni a bejelentést?
A bejelentési kötelezettséget legkésőbb a szolgáltatás igénybevétele, kezdete előtt teljesíteni kell.
Módosítás, visszavonás
A bejelentés visszavonására a hívástól számított 2 órán belül, hosszabb időtartamú bejelentés esetén a tárgynap reggelén 8 óráig van lehetőség lehetőség.
Amennyiben ezt is telefonon keresztül intézik, úgy szükség van a regisztrációs számra.
Az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA)
A háztartási alkalmazott foglalkoztatását az ONYA erre szolgáló menüpontjában lehet bejelenteni.
A bejelentés előfeltétele
Ahhoz, hogy az Onya felületén keresztül Háztartási alkalmazottat tudjon bejelenteni, rendelkeznie kell Ügyfélkapus belépéssel.
Az Ügyfélkapu itt érhető el: https://ugyfelkapu.gov.hu/
Az Ügyfélkapus regisztrációhoz itt talál segítséget.
Bejelentés menete
A bejelentés megkezdéséhez az Onya felületén be kell jelentkezni a Központi Azonosítási Ügynökön keresztül. Kattintsunk a Belépés gombra.

Válasszuk az Ügyfélkapu menüpontot.

Bejelentkezés után a bal oldali menüsorból válasszuk ki az Új nyomtatványt.

A megjelenő lehetőségek közül válasszuk a Bejelentések menüpontot.

A Bejelentések között találjuk a Foglalkoztatással kapcsolódó bejelentések-et, ezt válasszuk ki.

Ezen belül találjuk a Háztartási munka bejelentése menüpontot. Kattintsunk a Kiválaszt gombra.

Az itt megjelenő lehetőségek közül válasszuk a Bejelentés (visszavonás) ablakot.


Ahhoz hogy el tudjuk kezdeni megtenni a Bejelentést, kattintsunk a jobb oldalon megjelenő zöld gombra.
Itt először meg kell adni azt az időszakot amikor foglalkoztatni szeretnénk a Háztartási alkalmazottat. Pl. 2023.12. hó-2023.12.hó.

A foglalkoztatás jellegénél ki kell választani, hogy ez egy új (U) jogviszony bejelentés.

Majd meg kell adni a Háztartási alkalmazott adatait: adóazonosító jel, Taj szám, és a tényleges foglalkoztatás kezdő napja.

Ha minden adatot rendben találunk, a Véglegesítés gombbal tudjuk beküldeni a bejelentést.

Ki teheti a bejelentést?
A bejelentést a Megrendelőnek kell megtennie, saját Ügyfélkapus regisztrációja alatt.
Mikor kell megtenni a bejelentést?
A bejelentési kötelezettséget legkésőbb a szolgáltatás igénybevétele, kezdete előtt teljesíteni kell.
Módosítás, visszavonás
A bejelentés – 24 órán belül – módosítható és vissza is vonható.
Elektronikusan a ‘T1043H jelű adatlap beküldésével
Bejelentés előfeltétele
Ahhoz, hogy az Ányk-n keresztül Háztartási alkalmazottat tudjunk bejelenteni, rendelkezni kell Ügyfélkapus belépéssel.
Az Ügyfélkapu itt érhető el: https://ugyfelkapu.gov.hu/
Az Ügyfélkapus regisztrációhoz itt találunk segítséget.
Bejelentés menete
El kell indítani a számítógépre letöltött Ányk alkalmazást.

A program megnyitása után a felső menüsorban az Adatok menüpontban ki kell választani az Új nyomtatványt.

A letöltött nyomtatványok közül meg kell nyitni a 23T1041H jelű nyomtatványt.

A 23T1041H jelű nyomtatvány főlapján meg kell adni a Megrendelő adóazonosító jelét, a bejelentés időszakát, az ügyintéző nevét és telefonszámát.
A 24-es pótlapon meg kell adni a Háztartási alkalmazott adatait:
- adóazonosító jel
- Taj szám
- Adatbejelentés jellege
- Tényleges foglalkoztatás kezdő napja.
Az elkészített, ellenőrzött nyomtatványt a Kapcsolat az Ügyfélkapuval menüpont alatt kell benyújtani Ügyfélkapus azonosítással a Nav felé.


Ki teheti meg a bejelentést?
A bejelentést a Megrendelőnek kell megtennie, saját Ügyfélkapus regisztrációja alatt.
Mikor kell megtennie a bejelentést?
A bejelentési kötelezettséget legkésőbb a szolgáltatás igénybevétele, kezdete előtt teljesíteni kell.
Módosítás, visszavonás
Ugyanezen a nyomtatványon lehet a bejelentést módosítani és visszavonni.